طرز تهیه دو نوع شیرینی مجلسی+ رولت هندوانه

  • ۱۵:۰۷

طرز تهیه کروسان گردویی:

مواد لازم برای کروسان گردویی

230 گرم کره

1/2  پیمانه شکر قهوه ای

230 گرم پنیر خامه ای

2 قاشق غذاخوری شکر

2 پیمانه آرد

1 عدد بزرگ تخم مرغ

1 پیمانه گردو

1/2 قاشق چای خوری نمک

   


طرز تهیه کروسان گردویی

کره و پنیر خامه ای را از قبل از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شوند. کاسه مناسبی بردارید و شکر، نمک، کره و پنیر خامه ای را داخل آن بریزید و با هم زن برقی مخلوط نمایید تا کاملا یکدست شود.

در مرحله بعد آرد را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا مواد مخلوط شده و خمیر درست شود. حالا خمیر را دو قسمت کرده و داخل کیسه فریزر قرار دهید و برای دو ساعت در یخچال نگهداری کنید.

بعد از دو ساعت خمیر را از یخچال بیرون آورده و روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید. هر قسمت از خمیر را با وردنه باز کنید تا به شکل یک دایره پهن و نازک با قطر 30 سانتی متر درآید.

یک عدد تخم مرغ را در کاسه ای بشکنید و خوب هم بزنید تا باز شود ، سپس یک قاشق چایخوری آب به آن اضافه نمایید. با کمک یک قلمو از مخلوط تخم مرغ روی خمیر ها بمالید ، سپس شکر قهوه ای و گردو را با هم مخلوط کرده و روی آن ها بپاشید.

 

در ادامه یک چاقوی تیز بردارید و هر یک از خمیرها را به 16 مثلث یک اندازه تبدیل کنید. هر مثلث را از قسمت پهن تر خمیر به طرف راس آن رول نمایید و داخل سینی فری که با کاغذ روغنی پوشانده اید بچینید و به کمک قلمو سطح کروسان ها را به تخم مرغ آغشته کنید.

کروسان های گردویی را برای نیم ساعت در فری که از قبل با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شده بپزید. بعد از اینکه سطح کروسان (Croissant) ها طلایی شد آن ها را از فر خارج کرده و روی توری بچینید تا خنک شوند.


 

طرز تهیه کیک یزدی:

کیک یزدی نوعی شیرینی بومی یزد در مرکز ایران است و بیشتر در خود استان یزد برای پذیرایی در مراسم مذهبی از آن استفاده می‌کنند.

مواد لازم در تهیه آن، تخم مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت دلخواه مقداری کشمش و خلال پسته است.

( این شیرینی همانند شیرینی دانمارکی و شیرینی نان خامه ای مناسب برای مهمانی و پذیرایی های مجلسی می باشد)

مواد اولیه مورد نیاز برای کیک یزدی

 

روغن مایع :175 گرم 

عسل:یک قاشق غذاخوری

 بیکینگ پودر :1 قاشق غذاخوری

پودر هل :یک و نیم قاشق غذاخوری 

گلاب:3 قاشق غذاخوری

آرد سفید:300 گرم 

تخم مرغ :3 عدد 

شکر :200 گرم

 ماست غلیظ :150 گرم 

 

دستور پخت کیک یزدی ترد و خوشمزه 

ابتدا همه مواد را از یک ساعت قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.بعد فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی بشکنید و با همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود.سپس شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید و هم بزنید تا کرم رنگ شوند.بعد روغن مایع را به مخلوط شکر و تخم مرغ کرم رنگ شده اضافه کنید و هم بزنید .

1. تخم مرغ‌ها را با شکر با تخم مرغ همزنی می‌زنیم تا کشدار و کرم مانند شود.

۲. جوش شیرین و بیکینگ پودر را در ماست حل کرده به تخم مرغ‌ها اضافه می‌کنیم.

۳. آرد الک شده و هل و در صورت تمایل نمک میوه (سدیم سیترات) را به مواد اضافه کرده مخلوط می‌کنیم.

بعد از کمی همزدن مخلوط ماست را هم اضافه کنید و با مواد میکس کنید. بعد ار مخلوط ماست به ترتیب گلاب ، هل و عسل را اضافه کرده و هم بزنید. دیوارهای ظرف را تمیز کنید . مخلوط آرد و بکینگ پودر را با هم الک کنید و کم کم در چند مرحله به مواد مخلوط کنید و با همزن به آرامی هم بزنید. مایع آماده شده را سریعا به مرحله بعدی که ریختن در داخل قالب است میبریم تا مایه کیک منتظر نماند .

۴. روغن مایع را با مواد مخلوط می‌کنیم.

۴. مایه را در قالب‌های کوچک چرب شده به اندازه دوسوم ظرفیت پر کنید. از این مقدار مواد می‌توان ۱۸ کیک کوچک یزدی تهیه کرد.

۵. هنگام گذاشتن در فر مواظب باشید که سینی فر کج نشود چون خمیر نسبتاً شل است و ممکن است مواد در یک طرف کاغذ روغنی جمع شوند. خمیر را در فری که از قبل در دمای ۱۸۰ درجه گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه می‌پزیم.


 

رولت هندوانه

مواد لازم :

تخم مرغ هم دمای محیط ۴عدد

آرد سفید ۳۰ گرم

نشاسته ذرت ۳۰ گرم

شکر ۷۰ گرم

وانیل ۱ ق چ

عسل ۱ ق غ

روغن مایع ۶۳ گرم

شیر سرد ۸۰ گرم

سرکه سفید ۱ ق چ

دستور تهیه :

زرده و سفیده تخم مرغها راجداکنید. زرده را با وانیل ونصف شکر (۳۵گرم) بزنید تا حجیم، سفید و کشدار بشه. عسل، روغن مایع، شیر را اضافه وخوب هم بزنید.آرد و نشاسته را با هم مخلوط و ۳ بار الک کنید و به مایه اضافه کنید و با لیسک فولد کنید.

 

سفیده را با نصف باقیمانده شکر (۳۵گرم) و سرکه بزنید تا فرم بگیره و از ظرف نریزه در دو مرحله به زرده ها اضافه ش کنید و بصورت دورانی و خیلی آروم و با حوصله از یک جهت فولد کنید که پفش نخوابه. مایه را به دوقسمت تقسیم کنید به یکی رنگ سبز وبه یکی رنگ قرمز (رنگ ژله ای) اضافه و خوب مخلوط کنید.

 

کف قالب ۳۰×۴۰ را با کره چرب، کاغذروغنی بزارید و کاغذ را هم کمی با کره چرب کرده و دوتا مایه را همزمان بریزید داخل قالب، ۳بار به سطح کار بکوبید و داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۶۵ درجه سانتی گراد بمدت ۱۲الی۱۴دقیقه بپزید (فن روشن) دمای فرها باهم متفاوته مواظب باشید خیلی داخل فر نمونه که خشک بشه. از فر خارج کنید روی سیم توری بزاریدروش پارچه بکشید ده دقیقه زمان دهید خنک شه و بعد برگردونید کاغذرا جدا کنید روش پارچه بکشید و بریم ک خامه رو فرم بدیم. من خامه رو بصورت کیلویی از قنادی میگیرم داخل فریزر نگه میدارم تا یکماه ماندگاری داره. موقع نیاز یک ربع یا بیست دقیقه قبلش از فریزر خارج میکنم کمی شل شه، با همزن حدود ۵دقیقه میزنم تا فرم بگیره.

 

خامه را روی نان رولت بصورت یکدست با کاردک پخش کنید وآروم رول کنید دورش کاغذ روغنی بپیچید و بزارید تو یخچال یک ساعت بمونه خودشو بگیره بعد برش بزنید چند دونه چیپش شکلاتی روش بزارید تاشکل هندوانه بگیره.

 

منبع: ashpazi20

  • ۸۷
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی