نکات مهم درباره شستشوی گوش

  • ۱۴:۱۵

در این مطلب قصد داریم به زبان ساده به تمامی سوالات شما درباره شستشوی گوش پاسخ دهیم. اما پیش زمینه پاسخ به این سوالات ارائه اطلاعات مختصری درباره جرم گوش خدمت شما عزیزان می باشد. در این مطلب نمونه هایی از مهمترین سوال های پرسیده شده توسط مراجعه کنندگان ما در مرکز سران همراه با پاسخ برای شما عزیزان جمع آوری شده است. با ما همراه باشید.

جرم گوش چیست و چه اهمیتی دارد؟

جرم گوش، سرومن یا وکس گوش ماده ای نرم ، چسبناک و معمولا زرد رنگ است که توسط پوست داخل مجرای گوش تولید می شود. این ماده چسبناک برای سلامتی گوش ما بسیار مهم است چرا که گرد و غبار ، حشرات و باکتری ها  را به دام انداخته و اجازه پیشروی به سوی پرده گوش و بخش های داخلی تر را نمی دهد.

نبود جرم گوش باعث می شود که عوامل بیماری زا به راحتی جذب پوست مجرای گوش شده و خارش،التهاب و عفونت ایجاد کنند. اما در بعضی از افراد جرم گوش بیش از حد نیاز ترشح می شود و اصطلاحا گوش مسدود می شود.در این حالت شخص، جهت شستشوی گوش باید به متخصص گوش ، حلق و بینی مراجعه کند.

 

رنگ جرم گوش چه معنی دارد؟

جرم گوش در ابتدا زرد رنگ یا متمایل به سفید است اما به مرور زمان با جذب باکتری و مواد خارجی همانند گرد غبار این رنگ تیره تر و متمایل به قهوه ای پر رنگ می شود. اگر محیط پاکیزه باشد و بدن فرد سالم باشد این رنگ پس از مدت ها می تواند به همان رنگ زرد باقی بماند. بنابراین تیره بودن رنگ جرم می تواند نشان از وجود باکتری و مواد سمی در بدن باشد.

علایم پر شدن گوش از جرم:

کم شنوایی

احساس درد و سنگینی در گوش

وزوز

خروج مواد نرم زرد یا سیاه رنگ از گوش

سرگیجه

شنیدن صدای سوت سمعک

چرا گوش من سریع دوباره پر از جرم می شود؟ نکات مهم درباره شستشوی گوش

دلایل قطعی برای جواب این سوال وجود ندارد اما موارد زیر در تاثیر گذار هستند:

ژنتیک

باریک بودن کانال

کم کاری تیروئید

پیری پوست

استرس

استفاده از گوش پاک کن

آیا جرم گوش همان عفونت است؟

خیر.بسیاری از مردم این دو مورد را با هم اشتباه می گیرند.مایع عفونی یک مایع بدبو می باشد که بعد از ورود عوامل بیماری زا به گوش ترشح می شود و باید با آنتی بیوتیک درمان شود در حالی که جرم گوش عضو اصلی بدن ما بوده و برای سلامتی ما اهمیت دارد.

 

شستشوی گوش چگونه انجام می شود؟

2 الی 3 روز قبل از انجام شستشوی گوش جرم گوش باید با قطره گلیسرین فنیکه نرم شود در غیر اینصورت جرم گوش با شستشو به صورت کامل خارج نمی شود و با عمل ساکشن برای مراجعه کننده تجربه بسیار دردناکی می شود.میزان قطره بستگی به وضعیت جرم گوش دارد و توسط ادیولوژیست یا متخصص گوش حلق بینی تعیین می گردد.

برای شستشوی گوش به یک سرنگ پر از آب و یک کاسه فلزی احتیاج است.پزشک آب را توسط سرنگ با فشار وارد گوش می کند و این آب بعد از برخورد به پرده گوش مطابق شکل زیر همراه با جرم گوش به بیرون بازمی گردد.

سپس آب خارج شده همراه با جرم وارد کاسه فلزی می شود.اگر این کار بدرستی انجام شود آسیبی به پرده گوش وارد نمی شود.

 

چه زمانی باید شستشوی گوش انجام داد؟

زمانی که احساس پری گوش و کم شنوایی به شما دست داد جهت بررسی گوش به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.

آیا شستشوی گوش درد دارد؟

جواب این سوال بستگی به عملکرد پزشک دارد ولی بیشتر اوقات دردی احساس نمی شود.

 

آیا مشکل کم شنوایی با شستشوی گوش حل می شود؟

بسیاری از مراجعه کننده هایی که با شکایت کم شنوایی به ما مراجعه می کنند از ما درخواست شستشوی گوش دارند.کم شنوایی علت های زیادی دارد و دو علت عمده و اصلی آن آسیب به عصب گوش و پارگی پرده گوش می باشد که با شستشو درمان نمی شود. تنها کم شنوایی هایی که به علت ترشح بیش از حد جرم گوش ایجاد شده اند با شستشو از بین می روند.

 

چرا نباید از گوش پاک کن استفاده کرد؟

گوش پاک کن جرم گوش را به سمت داخل مجرا و نزدیکی پرده گوش حرکت می دهد.بنابراین انباشته شدن جرم گوش در نزدیکی پرده علاوه و بر کاهش لرزش پرده و ایجاد کم شنوایی موجود سخت تر شدن فرایند شستشوی گوش و خارج کردن جرم می شود.

 

 

اگر از گوش پاک کن استفاده نکنیم چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟

گوش ما به صورت طبیعی جرم گوش را خیلی آهسته به سمت بیرون دفع می کند.بنابراین نیازی به استفاده از گوش پاک کن نیست و در صورتی که میزان تولید جرم بیشتر از میزان دفع آن شود کانال گوش مسدود می شود و جهت شستشوی گوش به پزشک مراجعه می کنید.

سرگیجه:

افرادی که پارگی پرده گوش دارند باید از شستشو پرهیز کنند چرا که عبور آب از پرده و تماس آن با گوش داخلی ممکن است موجب سرگیجه شدید شود.

عفونت گوش:

ایجاد رطوبت درون گوش محیط و فرصت مناسبی برای رشد باکتری ها و در نتیجه عفونت می باشد.آب باقی مانده درون گوش مخصوصا در فصل تابستان ممکن است موجود عفونت گوش شود.

فواید شستشوی گوش

احساس عدم درد

معمولا در شستشوی گوش اگر به درستی انجام شود دردی احساس نمی شود.

 

شستشو بهتر است یا ساکشن؟

امروزه متخصصین گوش حلق بینی ساکشن را ترجیح می دهند،به دلیل آنکه برای بیماران مختلف محدودیت ندارد و حتی کسانی که دچار سرگیجه یا پارگی پرده گوش هستند می توانند آن را انجام دهند.ساکشن گوش اگر به درستی انجام نشود ممکن است باعث پارگی پرده گوش یا ایجاد التهاب موقت بر روی پوست داخلی مجرای گوش شود.

 

ساکشن چگونه انجام می شود؟

ساکشن دقیقا همانند یک جارو برقی کوچک عمل می کند که دهانه لوله آن جرم گوش را می مکد و به درون مخزن دستگاه می فرستد.

در ساکشن جرم گوش توسط یک دستگاه که شبیه جاروبرقی عمل می کند مکیده می شود.در افرادی که سرگیجه یا پارگی پرده گوش دارند ساکشن توصیه می شود.

 

 

شمع گوش چیست؟ نکات مهم درباره شستشوی گوش

شمع گوش یک روش سنتی آسیایی  برای خارج کردن جرم گوش است.شمع گوش یک لوله توخالی است که یک قسمت بیرونی آن با سوختن در آتش در قسمت داخلی آن که درون مجرای گوش قرار دارد مکش ایجاد می کند.این مکش باعث خارج شدن جرم گوش می شود.طرفداران این روش معتقد هستند که شمع گوش باعث تسکین سردرد،گوش درد و وزوز می شود که همانطور گفته شد هنوز هیچگونه اثبات عملی و پزشکی برای  این روش وجود ندارد.

 

 

جرم گوش و سمعک:

جرم گوش به شما اجازه نمی دهد حتی با سمعک بشنوید چرا که مسیر عبور صدا به کلی مسدود شده است بنابراین حتما قبل از دریافت سمعک از تمیز بودن گوش خود مطمئن شوید در غیر اینصورت جهت حذف جرم گوش ارجاع داده می شوید.

علاوه بر این جرم گوش موجب سوت کشیدن سمعک شما می شود چرا که صدا به بیرون بازمیگردد و پدیده فیدبک رخ می دهد.

 

منبع: saransamak

  • ۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی