تاثیر طراحی محیط کار بر رفتار انسان

  • ۱۰:۱۲

طراحی و افراد به طور تفکیک ناپذیری به یکدیگر مربوط می‌شوند. افراد در برخی از محیط‌ها بازدهی بیشتری دارند و می‌توانند در آن محیط‌ها کارهای خود را طرز خوبی انجام دهند. کارمندان و کارگران کارها را انجام می‌دهند و هر قدر توانایی آنها بیشتر باشد در پیشرفت کار تاثیر بیشتری خواهند داشت، اما محیط کار هم بی تاثیر نیست و در کارکرد افراد نقش مهمی را ایفاء می‌کند.

 

Image result for ‫طراحی محیط بر رفتار انسان‬‎

آیا فضای کار فقط نیازمند افراد است یا این که باید تغییری ایجاد شود و با تبدیل ساختار، آن فضا را به محلی جذاب برای کار تبدیل کرد؟ بدیهی است که قبل از طراحی محل کار می‌بایست پیچیدگی رفتار و حالات روانشناسی افراد مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی و معماری داخلی ساختمان تا چه حد به این عوامل توجه می‌کند؟ قرار گرفتن میزهایی به رنگ خاکستری در وسط محل کار کافی نیست. محل کاری که قرار است در آن همکاری و مشارکت داشته باشیم می‌بایست طوری طراحی شود که در واقع مرتبط با نوع کار و فعالیت آنجا باشد. کسانی که فضای کار را آماده می‌کنند، معتقدند که هزینه آماده سازی محل کار در یک محیط اقتصادی پایین است.

مالکان در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای افزایش تراکم و استاندارد کردن فضا هستند که در واقع این فاکتور باعث طراحی فضاهای یکسان می‌شود که بعضا طبق الگو طراحی می‌شوند. یکنواختی در فضا باعث می‌شود تا افراد شخصا محل کار خود را با صندلی‌های مورد علاقه خود، و یا حتی با آویزان کردن تصاویر مزین کنند و در واقع یک محل کوچک شخصی ایجاد کنند.

اگر در یک سازمان یا اداره تحقیقات عمیق‌تری صورت بگیرد. در این صورت متوجه می‌شویم که یک برنامه استراتژیک برای پیشبرد نوآوری، خدمات مشتری یا سرعت بخشیدن به بازار وجود دارد. همه اینها مستلزم کار تیمی و انرژی خلاق هستند. با ظهور فن آوری موبایل در واقع با وضعیت چالش برانگیز مواجه شده‌ایم. اگر می‌توانیم همه جا کار کنیم، پس چرا در اداره‌ای کار کنیم که در طراحی آن اصلا ذوق و سلیقه‌ای وجود ندارد؟

 

همچنین بخوانید :خواص دارویی کیوی و مضرات آن

طراحی محیط کار

آیا می‌توانیم دو کار نشدنی را با هم انجام دهیم، یعنی هم کسب و کار را رونق دهیم و هم با هزینه کم طراحی محیط کار را انجام دهیم؟ البته با شناخت افراد و رفتارهایشان این کار انجام شدنی است. در صورتی که این مسیر را در پیش گرفته‌اید باید بدانید که نتیجه فرآیند طراحی محیط کار به مراتب مهم و حائز اهمیت است. با کمک گرفتن از نتیجه تحقیقات انجام شده و بازسازی ساختمان می‌توانید بهره‌وری محل کار را بالا ببرید.

گردآوری اطلاعات لازم به معنی انجام کار به شیوه‌ای دقیق و خاص است. با طراحی روش‌های روانشناختی که بیشتر در زمینه‌های بازدهی بیشتر افراد به کار گرفته می‌شود، می‌توانید برنامه‌ای دقیق طراحی کنید تا راهکارهایی مطابق با دستور کار تجاری ایجاد کنید. این فرآیند همچنین شامل کنترل رفتار و استفاده از فضا است، پس نه تنها باید اولویت محیط‌های کاری، بلکه تجربیات مربوط به آنها نیز مشخص شود تا بتوان به گزینه‌های بیشتری رسید.

تغییر و انتخاب در نتایج طراحی پیش می‌آید، لذا افراد می‌توانند طبق روحیه درونگرایی یا برون گرایی، تمرکز مشخص، خلاقیت و همکاری، فضاهای مورد نظر را طراحی کنند. نه تنها این امر به شخصی سازی میز کار، بلکه به شخصی سازی روز و انتخاب مکان مناسب برای انجام بهترین کار مربوط می‌شود. این فضای جدید حالات رفتاری را بر می‌انگیزاند و باعث رونق کسب و کار می‌شود. بحث چالش برانگیز استاندارد سازی فضا برای هر فرد، می‌تواند باعث ذخیره سازی فضا شود، اما نحوه استفاده افراد از این فضا نیز انعطاف پذیری را افزایش داده و هزینه‌های عملیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کلید حل این مسئله، پیوند رفتار انسان با دیدگاه سازمان است و آنچه افراد انجام می‌دهند، کسب و کار شماست، پس با هوشیاری از آن حمایت کنید.

منبع:ویرامعماری

  • ۱۰۵
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی